Knelpunten in organisatie of financiering van palliatieve zorg? Meld jouw ervaringen!
Zorgverleners, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en ook patiƫnten en naasten kunnen bij het Praktijkteam palliatieve zorg aankloppen met vragen en/of knelpunten op het gebied van organisatie en financiering van palliatieve zorg. Het Praktijkteam, dat in 2016 is opgericht, bestaat uit een vertegenwoordiging van zorgverleners en stakeholders in de palliatieve zorg. Zij gaan met alle meldingen aan de slag. Zij beantwoorden vragen en bespreken knelpunten in hun vierjaarlijkse multidisciplinaire overleg.
Knelpuntenanalyse
Het Praktijkteam palliatieve zorg heeft in 2025, in een knelpuntenanalyse, de openstaande meldingen op de volgende vier hoofdthema’s ingedeeld:
- Wijkverpleging: indiceren en contracteren
- Hospicezorg: financiering
- Hulpmiddelen: bestelproces en de levertijd
- Medicatie: vergoeding van richtlijnmedicatie in de palliatieve fase
Per hoofdthema draagt het Praktijkteam een probleemomschrijving met oplossingsrichtingen aan. Het Praktijkteam spreekt koepelorganisaties en vertegenwoordigers aan om de knelpunten aan te pakken ter verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van de palliatieve zorg. Voortgang van meldingen en actiepunten worden per 2025, ieder kwartaal meegenomen in de voortgangsrapportage aan de stuurgroep van het Nationaal Programma Palliatieve Zorg (NPPZ II). Kortom: melden heeft zin!
Op Palliaweb vind je meer informatie over de knelpuntenanalyse.
Hoe meld je een ervaren knelpunt?
Zorgverleners, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en ook patiƫnten en naasten kunnen het praktijkteam benaderen via 030 - 789 78 78 of per email: meldpunt@juisteloket.nl.