Hoe kan ik volwassen kinderen betrekken bij de palliatieve zorg?
Waarom?
Stroomlijnen communicatie: In belang van patiënt, naasten, jezelf Stroomlijnen zorg: bv taakverdeling thuiszorg/ mantelzorg/ HA
Wanneer?
Reactief: telkens telefoontjes div familieleden, pt in verdrukking. bij verschillende emoties, wensen, verwachtingen; onverwerkte gebeurtenissen; spanningen tussen familieleden; zorgen bij diverse familieleden.
Pro-actief: bij ‘scharniermomenten’: ernstige diagnose bij complexe thuissituatie, bij (te verwachten) toenemende zorgbehoefte en familie uit t zicht, bij gesprek over behandelwensen (eerst met patiënt alleen?), als behandeling (symptomatisch) palliatief wordt.
Hoe? Familiegesprek
Vooraf: Doel van het gesprek helder maken, evt. beschikbare tijd kenbaar maken
Voorbereiding:
- Wat wil jij als huisarts aan de orde stellen?
- Welke informatie wil je verstrekken? (heb je alle info -> verzamelen)
- Welke gedachten heb je zelf?
- Welke gedachten spelen er bij de familie?
- Welke emoties spelen er bij jezelf?
- Welke emotie verwacht je bij de familie?
- Wat heb je nodig om je meerzijdig partijdig op te stellen?
Tijdens gesprek: agenda maken
- Reden van het gesprek
- Wie zijn er uitgenodigd en wat was de reden van de uitnodiging
- Doel van het gesprek
- Spelregels (bijvoorbeeld huisarts houdt regie; benoemen en afkappen zijpaden)
- Structuur (d.m.v. samenvattingen, ‘beurten geven’)
- Tijdsbewaking
Afronding gesprek:
- Is aan bod gekomen wat de huisarts wilde bespreken?
- Is aan bod gekomen wat de patiënt wilde bespreken
- Is aan bod gekomen wat de ander(en) wilde(n) bespreken
- Is ieder voldoende aan bod gekomen
- Zijn er afspraken gemaakt en zijn deze bevredigend?
Aandachtspunten:
Veelzijdig gerichte partijdigheid
- “wat de een zegt is van even groot belang als wat de ander zegt”.
- houd oog voor de verbondenheid (hoe er ook over iemand gesproken wordt) en blijf loyaal, ook aan diegene die afwezig is of diegene die afgewezen wordt.
- zorg ervoor niet tussen de leden in het systeem te gaan staan, maar blijf ruimte bieden voor de dialoog en ondersteun de individuen daar wisselend in.
- Probeer je te richten op de (latente) gezonde krachten binnen systemen, dit wordt “het bindende principe” genoemd.
- Kenmerkend hiervoor is: het richten op positieve aspecten van een relatie en niet op problematische of pathologische (zonder die natuurlijk te ontkennen).