De Roddelmethode
Stap 1 Probleem en vraag introductie
Probleeminbrenger introduceert zijn/haar vraag en geeft een beknopte toelichting.
Stap 2 Probleemverkenning
Groepsleden verkennen de vraag door het stellen van (zoveel mogelijk open) vragen en benutten alle vier de gespreksniveaus (inhoud, procedure, relatie en gevoel).
Stap 3 Roddelen
- Inbrenger gaat buiten de kring zitten en bemoeit zich op geen enkele manier met het komende gesprek. Hij/zij luistert aandachtig en maakt notities over zaken die hem/haar raken of opvallen.
- Groepsleden roddelen met elkaar over de vraag van de inbrenger en over mogelijke achtergronden, oorzaken en oplossingen.
Stap 4 Reacties van de inbrenger
Inbrenger komt weer tussen de andere groepsleden in zitten en vertelt zijn/haar ervaringen als waarnemer van de roddelfase.
- Wat heeft hem/haar geraakt?
- Wat is opgevallen?
De inbrenger reageert op de verschillende probleemformuleringen en de mogelijke oplossingen en geeft daarbij aan in hoeverre hij daar iets aan heeft.
Mogelijke verdiepingsstap: wat heeft hij daar eventueel nog bij nodig?
Stap 5 Evaluatie
Inbrenger en groepsleden kijken terug op de consultatie:
- Wat heeft het de inbrenger opgeleverd?
- Hoe zijn de groepsleden met de vraag omgegaan?
Stap 6 Rondje leerpunten en voornemens
Wat nemen inbrenger en deelnemer mee en wat nemen zij zich concreet voor?