Drie goede vragen die de patiënt kan stellen (website)
- Ontwikkelaar Patiëntenfederatie Nederland
- Soort Handreiking
- Gebruiker Basisarts, Beleidsmakers, Diëtisten, Ergotherapeuten, Fysiotherapeuten, Geestelijk verzorgers, Groepsbegeleiders, Helpenden, Huisartsen, Kaderartsen, Maatschappelijk werkers, Mantelzorgers, Medisch specialisten, Naasten, Patiënten, Physician assistants, Praktijkondersteuners, Psychologen, Specialisten ouderengeneeskunde, Verpleegkundig specialisten, Verpleegkundigen, Verzorgenden
- Versie n.v.t.
- Doelgroep Kinderen, Volwassenen | Ouderen
- Setting Thuis, Verpleeghuis, Ziekenhuis
Website met achtergrondinformatie en materialen over drie goede vragen die de patiënt kan stellen aan de arts over de keuzes in behandeling of onderzoeken.
Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij de patiënt past, hangt vaak van een aantal zaken af. Het is belangrijk om dit samen met de behandelend arts te bespreken. De drie goede vragen kunnen hierbij helpen. Doel is de patiënt helpen bij het verkrijgen van goede informatie.
De vragen zijn:
- Wat zijn mijn mogelijkheden?
- Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
- Wat betekent dat in mijn situatie?
Inzet hulpmiddel
Zorgverleners kunnen de patiënt attenderen op de website. Op de website staan ervaringen van anderen. Tevens is er voor professionals een proefpakket beschikbaar, bestaande uit een poster, tien folders, tien visitekaartjes en een beknopte handleiding met praktische tips voor invoering.
Randvoorwaarden voor implementatie
De website is direct inzetbaar.